US denies Iran claims of prisoner deal; UK plays it down

It wasn’t immediately clear if the report represented a move by the hard-liners running the Iranian broadcaster to disrupt negotiations with the West amid talks in Vienna on Tehran’s tattered nuclear deal.

It also wasn’t known if there had been any ongoing negotiations with the West over frozen funds and prisoner exchanges, both of which accompanied the 2015 atomic accord.

Even after an initial American denial, an anchorwoman on Iranian state TV still repeated the announcement.

State TV did not identify the Iranians that Tehran sought to be freed.

State Department spokesman Ned Price immediately denied the Iranian state TV report.

“Reports that a prisoner swap deal has been reached are not true,” Price said. “As we have said, we always raise the cases of Americans detained or missing in Iran. We will not stop until we are able to reunite them with their families.”

Biden’s chief of staff Ron Klain told CBS’ “Face the Nation” that “unfortunately, that report is untrue. There is no agreement to release these four Americans.”

“We’re working very hard to get them released,” Klain said. “We raise this with Iran and our interlocutors all the time, but so far there’s no agreement.”

Tehran holds four known Americans now in prison: Baquer and Siamak Namazi, environmentalist Morad Tahbaz and Iranian-American businessman Emad Shargi. Iran long has been accused of holding those with Western ties prisoners to be later used as bargaining chips in negotiations.

Despite the American denials, there have been signs that a deal on prisoners may be in the works based on Iranian officials’ remarks in recent weeks.

Although no formal proposal for a swap has yet been presented to officials in Washington, let alone been signed off on by the White House, the specificity of the reports from Iran suggested that working-level consideration of a deal is at least underway.

British officials played down the report. The Foreign Office said the country continues “to explore options to resolve this 40-year-old case and we will not comment further as legal discussions are ongoing.’’

Last week, Zaghari-Ratcliffe was sentenced to an additional year in prison, her lawyer said, on charges of spreading “propaganda against the system” for participating in a protest in front of the Iranian Embassy in London in 2009.

That came after she completed a five-year prison sentence in the Islamic Republic after being convicted of plotting the overthrow of Iran’s government, a charge that she, her supporters and rights groups deny.

While employed at the Thomson Reuters Foundation, the charitable arm of the news agency, she was taken into custody at the Tehran airport in April 2016 as she was returning home to Britain after visiting family.

Richard Ratcliffe, the husband of Zaghari-Ratcliffe, told The Associated Press he was not aware of any swap in the works.

“We haven’t heard anything,” he said. “Of course, we probably wouldn’t, but my instinct is to be skeptical at present.”

Earlier Sunday, U.K. Foreign Secretary Dominic Raab told the BBC that he believed Zaghari-Ratcliffe was being held “unlawfully” by Iran.

“I think she’s been treated in the most abusive, tortuous way,” Raab said. “I think it amounts to torture the way she’s been treated and there is a very clear, unequivocal obligation on the Iranians to release her and all of those who are being held as leverage immediately and without condition.”

Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif, who pushed for the 2015 nuclear deal under Rouhani, has seen himself embroiled in a scandal over frank comments he made in a leaked recording. Zarif’s name has been floated as a possible candidate in the election, something that now seems unlikely as even Iran’s supreme leader has apparently criticized him.

Tehran is now negotiating with world powers over both it and the U.S. returning to the nuclear deal, which saw it limit its uranium enrichment in exchange for the lifting of economic sanctions. Iran has not held direct negotiations with the U.S. during the talks, however.

As the negotiations continue, Iranian diplomats there have offered encouraging comments, while state TV quoted anonymous sources striking maximalist positions contradicting them. That even saw Abbas Araghchi, the Iranian deputy foreign minister leading the talks, offer a rebuke on Twitter last week to Iranian state television’s English-language arm, Press TV.

“I don’t know who the ‘informed source’ of Press TV in Vienna is, but s/he is certainly not ‘informed,’” Araghchi wrote.

———

Lee reported from Washington. Associated Press writers Amir Vahdat in Tehran, Iran, and Danica Kirka in London contributed.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*